لزوم ارائه اعتبارات کم بهره و  تشکیل شرکت تعاونی برای کشاورزان کوهبنانی

فرماندار کوهبنان خواستار حمایت جهاد کشاورزی از کشاورزان با ارائه اعتبارات کم بهره و تشکیل شرکت تعاونی شد.

فرماندار کوهبنان به اتفاق فرمانده ناحیه مقاومت بسیج، فرمانده انتظامی، مدیر جهاد کشاورزی، سرپرست معاونت، بخشدار مرکزی کوهبنان و مشاور فرماندار از مزارع زرشک روستای افزاد بازدید کرد.

در حاشیه این بازدید مجید توکلی فرماندار کوهبنان گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، کشت گیاهانی چون زرشک، زعفران، زیره سیاه، و گیاهان دارویی که نیاز کمتری به آب دارند در شهرستان توسعه یافته است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده با توجه به مساعد بودن هوای سرد و کوهستانی کوهبنان، اراضی شیب دار و مراتع رها شده در جای جای شهرستان، بهترین اراضی برای کشت زرشک و گیاهان دارویی هستند.

توکلی بیان داشت: زرشک گیاهی مقاوم و سخت است که مصرف آب را تا حدود یک سوم کاهش می‌دهد و از درآمد زایی بالاتری نسبت به برخی از محصولات کشاورزی برخوردار است.

وی تصریح کرد: با برنامه ریزی جهاد کشاورزی در تلاش هستیم، کشاورزی سنتی و غرق آبی کوهبنان به سمت و سوی کشاورزی مکانیزه و درآمدزا سوق داده شود.

فرماندار کوهبنان افزود: به دلیل رشد خودروی گیاهان دارویی در کوه داوادان، این شهرستان از گذشته تا به امروز در برداشت گیاهان دارویی گوی سبقت را از  شهرستان‌های مجاور ربوده است.

وی تصریح کرد: جا دارد جهاد کشاورزی اعتبارات کم بهره در اختیار کشاورزان قرار دهد و با تشیکل شرکت تعاونی در راستای یک سان سازی مزارع کشاورزی و گسترش مزارع گیاهان دارویی و زرشک اقدام کند.

در ادامه محمد رضا امینی زاده رئیس جهاد کشاورزی کوهبنان گفت: درختان زرشک در برابر سرما مقاومت بالایی دارند و عموما این گیاه را در ارتفاعاتی که از سطح دریا فاصله دارند، می‌توان  کشت کرد.

وی افزود: گیاه زرشک خواص بی شماری دارد و می‌توان از آن در انواع غذا‌ها و نوشیدنی‌ها یا به صورت مربا و رب استفاده کرد.

رئیس جهاد کشاورزی کوهبنان بیان داشت: زرشک گیاهی است که دانه‌های ریز، اما خوش رنگ، ترش و خوشمزه آن خواص زیادی دارند و برای بدن نیز بسیار مفید هستند.

وی بیان داشت: با توجه به سازگاری اقلیمی گیاه زرشک در شهرستان کوهبنان از کشت این گیاه از سوی باغداران کوهبنانی حمایت خواهد شد.

امینی زاده به مصارف تازه و خشک گیاه زرشک  اشاره کرد و گفت:  احداث کارگاه خشک کردن و بسته بندی محصول زرشک در شهرستان کوهبنان در دستور کار قرار دارد.

وی ابراز داشت: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب کوهبنان در حال حاضر این محصول در روستا‌های تابعه شهرستان و بخش طغرالجرد در حال کشت و توسعه است.

رئیس جهاد کشاورزی کوهبنان افزود. زمان گل دهی زرشک معمولا در اردیبهشت ماه و برداشت این محصول از اوایل مهرماه شروع می شود.

در ادامه محمد بهسرشت کشاورز زرشک کار افزادی گفت: در سال ۱۳۷۸ نهال زرشک را بعنوان یک محصول مناسب با توجه به زمین‌های کشاورزی، آب و هوای مساعد روستای افزاد از قائنات خراسان به شهرستان کوهبنان آوردم.

وی ابراز داشت: گیاه زرشک عموما در اردیبهشت به گل و در پایان شهریور ماه  به ثمر می‌نشیند در حالی که با توجه به مقاوم بودن از آفت‌های سرمازدگی و جانواری در امان است.

بهسرشت زرشک کار کوهبنانی گفت: درختان زرشک با توجه به زمین زراعی و نوع خاک بین ۸ تا ۱۲ روز نیاز به آبیاری دارند؛ در حالی که در زمان بازدهی و برداشت آبیاری به بین ۶ تا ۱۰ روز می‌رسد.

وی تاکید کرد: زرشک در سه الی چهار سال اول محصول قابل توحهی ندارد؛ اما از سال پنجم برداشت این محصول چشمگیر و درآمد زا است.

این زرشک کار کوهبنانی افزود: آب و هوای مناسب روستای افراد زمینه را برای کاشت زرشک، گل محمدی، گیاهان دارویی و زعفران رقم زده است که گسترش چنین طرح‌هایی نیاز به حمایت مادی و معنوی دارد.

وی افزود: زنان و مردان سخت کوش باید در سرمای پاییزی دست‌هایشان را با تیغ‌های برنده و بی رحم این درختچه‌ها زخمی کنند تا بتوانند  دانه‌دانه این میوه اعجاب‌انگیز را بچینند و این تازه ابتدای کار است.

بهسرشت گفت: جدا کردن شاخه‌ها از محصول، تمیزکردن، پاک‌کردن، الک‌کردن و باددادن و در نهایت خشک‌کردن و پیدا کردن بازار برای عرضه  زرشک کار‌های دیگری است که پیش روی  علاقه مندان به این رشته از کشاورزی است.

وی افزود: برای در دست گرفتن یک مشت زرشک زحمات غیرقابل تصوری باید کشید تا به دست مشتری برسد و بتواند از آن استفاده‌های متفاوتی داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار